Friday, June 19, 2009

kemana kita tumpahkan CINTA kita???





Bismillah...salam buat semua yang mengenali diri ini..juga yang tidak mengenali..he3
cepat2 selamatkan iman kita...astaghfirullah..:)
buat sahabat...
setiap yang hidup itu berpasangan...begitulah keindahan ciptaan ALLAH yang maha pemurah,tidak di biarkan bumi ini sepi tanpa pelapis...jadi bila berpasangan dengan cara halal maka generasi yang dilahirkan akan bersih dari fitnah dan tohmahan...:)

sekarang ramai kawan-kawan saya telah dan akan mendirikan rumahtangga...tahniah tuk kalian..saya bila pula..haha (tunggu yer..he3)

antara kepentingan rumahtangga...
kita perlu ingat didalam perkahwinan bukan sebuah pemilikan namun ia adalah satu perkongsian.dengan perkahwinan akan:

1.memenuhi dorongan fitrah.

2.menciptakan ketenteraman jiwa.

3.berlindung dari godaan syaitan.



(sekadar hiasan-gambar nikah kakak saya..:) i pinjam yer...)

pemilihan bagi calon isteri

1.muslimah(agama)

"jangan kahwini wanita musyrik hingga mereka beriman".

2.bebudi pekerti dan berakhlak mulia.

"sebaik-baik hiasan adalah wanita solehah.

3.berparas cantik

4.tidak mandul

5.masih anak dara.

rasulullah bersabda"kalian harus berkahwin dengan perawan kerana tutur kata mereka lebih sopan,rahim lebih subuh dan lebih redha yang lebih sedikit.

6.tidak ada hubungan berabat.

7.mahar yang murah

rasulullah besabda:"sebahagian dari keberkatan wanita adalah yang mudah di lamar dan murah maharnya.

dari riwayat yang lain:"sebahagian dari keberkatan wanita yang lain adalah cepat bersuami, cepat melehirkan anak dan murah maharnya.


(sekadar hiasan...-nikah abang saya-adeqmu pinjam yer..)

antara calon suami:

1.taat beragama

suatu ketika ada seorang datang kepada saidina hassan bertanya ramai orang telah melamar puteriku,maka kepada siapakan yang harus aku kahwinkan dia??

saidina hassan menjawab:"kahwinkanlah dengan orang yang bertakwa..kalau ia mencintai ia akan menghormatinya dan kalau ia membenci ia tidak akan menganiayainya.

2.tidak fasik (dayus)

3.bukan seorang kaki mengayat..

4.sekufu

5.tidak ada faktor yang mencegah perkahwinan

Maka disini perempuan juga perlu memilih watak macam mana lelaki yang hendak di pilih untuk menjadi ketua bagi keluarganya kelak.
dan tidak salah wanita melamar lelaki sekiranya dia yakin lelaki itu pentaat agamanya...:)
kita mampu mengubahnya...
"jangan berhenti mengharap kepada ALLAH..."

p/s:..saya di takdim untuk memberi sedikit tazkirah mengenai bait muslim.jangan salah faham :).sebab tuh saya post mengenai kahwen..tapi tak salah tuk persiapan saya jugakan..he3

"kullil haq walaukana murron...!!"

No comments:

diri ini..

My photo
Anak ke-3 dari 11 orang adik beradik, Dilahirkan Pada 16 November 1987 di Hospital Sultanah Aminah Johor Bahru.. ~setiap saat ku untuk ISLAM~ -saya tidak pandai..saya tidak mempunyai ingatan yang kuat macam kalian.. saya tidak mahu apa-apa hanya ingin menjadi hambaNya yang BERTAQWA..kerana saya yakin janjiNya yang pasti... cukuplah berusaha untuk menjadi seorang yang SOLEHAH untuk Diri,Keluarga Dan Masyarakat...

Followers