Thursday, November 20, 2008

???



...di mana target yang kita letak di dalam hidup kita??
lebih kepada dunia semata2-mata ataupun ahkirat??
imam ghazali pernah berpesan:

"..siapa yag inginkan dunia maka dengannya ialah ilmu...dan sesiapa yang inginkan akhirat maka dengannya juga adlah dengan ilmu..dan sesiapa yang inginkan keduanya..ia juga dengan ilmu.."

kita sentiasa ingin dikasihi dan mengasihi..
namun kita lupa apakah yang perlu kita sayangi dan cintai dahulu...?
oleh itu kita perlukan guru dan ilmu supaya apa yang kita sayangkan itu tidak menjadi fitnah kepada kita di kemudian kelak mahupun pada islam itu sendri...
...kita selidik semula..kita menangis selalu adakah kerana terlalu sayangkan sang pencipta??
atau pun kita cintakan yang dicipta(manusia)..
berilah hati kita ruang dan peluang supaya hati kita sentiasa di dampingi ilmu2 dan guru2 yang membimbing kita...berilah peluang untuk hati kita di tegur..kepada kebaikan..

juga berilah ruang kepada hati kita untuk tidak suka kepada benda yang tidak disukai oleh ALLAH SWT..ya ALLAH teguhkanlah iman ini untuk menegur salah sendiri juga salah sahabat-sahabatku yang mana bila mana perbuatan itu tidak engkau sukai..
ingat wahai diri..."selemah-lemah iman adalah al-qalb(hati)....

2 comments:

alzinki said...

Akibat tidak cinta...

Imam an-Nawawi ade menyebutkan sebagai mengulas hadith yg diriwayatkan oleh Abu Hamzah Anas bin Malik tentang kewajipan mengasihi saudaranya seumpama ia menyayangi dirinya sendiri.

Pe kate imam an-Nawawi : "Seseorang yang tidak mencintai & menyayangi saudaranya sebagaimana ia cinta & menyayangi dirinya sendiri, maka ia adalah seorang pendengki.

Imam al-Ghazali plak dia sebut de mcm jenis sifat dengki manusia ni:

1.Berhasrat spy nikmat/kelebihan yang ade pd org lain tu hilang atau dia lebih suka jika nikmat/kelebihan itu dimiliki olehnya.

2.Berhasrat supaya kelebihan yang ade pd org lain itu hilang sama sekali,walaupun dia tidak memiliki nikmat tu.Boleh jadi sebelum ni dia pernah menikmati nikmat tu atau dia kehilangan nikmat yang pernah dia miliki.Yang kedua ni lebih berbahaya daripada yang pertama td.

3.Tak berhasrat spy nikmat itu hilang drpd org lain tetapi tak suka nampak org lain lebih tinggi keadaan daripadanya atau lebih banyak mendapat bahagian daripadanya.Dia lebih suka same taraf daripada melebihi pa yang dia ada.Sifat ni lagi bahaya daripada ke dua-dua yang di atas.

alzinki said...

2.Berhasrat supaya kelebihan yang ade pd org lain itu hilang sama sekali,walaupun dia tidak memiliki nikmat tu.Boleh jadi sebelum ni dia pernah menikmati nikmat tu atau dia kehilangan nikmat yang pernah dia miliki.Yang kedua ni lebih berbahaya daripada yang pertama td.

3.Tak berhasrat spy nikmat itu hilang drpd org lain tetapi tak suka nampak org lain lebih tinggi keadaan daripadanya atau lebih banyak mendapat bahagian daripadanya.Apa yang dia suka biarlar sama taraf dirinya dgn org lain.Yang penting org lain tak boleh melebihi nikmat daripadanya.

diri ini..

My photo
Anak ke-3 dari 11 orang adik beradik, Dilahirkan Pada 16 November 1987 di Hospital Sultanah Aminah Johor Bahru.. ~setiap saat ku untuk ISLAM~ -saya tidak pandai..saya tidak mempunyai ingatan yang kuat macam kalian.. saya tidak mahu apa-apa hanya ingin menjadi hambaNya yang BERTAQWA..kerana saya yakin janjiNya yang pasti... cukuplah berusaha untuk menjadi seorang yang SOLEHAH untuk Diri,Keluarga Dan Masyarakat...

Followers